Mostové jeřáby jsou určeny pro manipulaci s břemeny v dílenských provozech, výrobních a opravárenských střediscích apod.
Konstrukce je ocelová, svařovaná z válcovaných profilů. Příčníky jsou z uzavřených profilů, osazené dvěmi hnacími jednotkami.
Jeřáby pro menší rozpětí jsou jednonosníkové, pro větší rozpětí dvounosníkové. U elektrických mostových jeřábů je jako zdvihová jednotka použit lanový kladkostroj (u menších nosností může být použit i řetězový). Jeřábová drážka je tvořena I-profilem, po jehož spodní přírubě kladkostroj pojíždí.
Jeřáby jsou standartně vybaveny zařízením proti přetížení. Pojezd kočky ,jeřábu a zdvih jsou dvourychlostní, nebo plynule regulovatelné pomocí frekvenčních měničů.
Ovládání je nezávislé na kladkostroji a provádí se ze země pomocí závěsného ovladačem s možností posunu po celé délce rozpětí jeřábu.
Napájení je řešeno shrnovacím vedením s plochými kabely nebo uzavřenou krytou trolejí.
Standartní nosnosti do 40 000 kg, rozpětí do 26m.
U ručních mostových jeřábů je jako zdvihová jednotka použit ruční řetězový kladkostroj, který rovněž pojíždí po spodní přírubě Iprofilu jeřábové drážky. U ručního mostového jeřábu o nosnosti nad 10 000 kg je jako zdvihová jednotka použita dvoukolejová kočka , která pojíždí po kolejnicích, umístěných na horních přírubách jeřábového mostu.
Standartní nosnosti ručních jeřábů do 16 000 kg, rozpětí do 26m.
Na přání je možno jeřáby osadit kladkostroji GIGA, ABUS, DEMAG, STAHL, BRANO, LIFTKET, YALE , BALKANCAR, MORRIS atd.